Seuraava teksti tulee olemaan järjettömästi ylipitkä, täynnä erittäin tylsää kerrontaa, s Tekstissä on saatettu liioitella asioita, joskin ei niin paljoa kuin mitä muut yleensä. Jos tekstin lukeminen oikeasti kiinnostaa, suosittelen varaamaan aikaa ja pieni nousukännikään ei ole pahaksi, saattaapa jopa silloin tästä nauttiakin, niinkuin kaikesta muustakin turhasta. */VAROITUS*
Sunnuntaina 15.2.2009 herään perinteiseen leirillelähtöaikaan, klo 05.00, pakkaan kamat autoon,ja allekirjoitan irtisanoutumiskirjeeni vammakerhosta. Huikkaan kuskille äärimmäisen väsymyksen takaa : "Portugaliin". Onneksi isäukko on sen verta pelimiehiä jotta tajuaa välittömästi tilanteen vaativan lentämistä ja matka suuntautuu Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Perinteisenä massanvihaajana katselen nyrpeänä turistilaumoja, perheitä matkalla rantakohteisiin, viinamäenmiehiä ryypiskelemään, ja viimeisenä muttei todellakaan vähäisimpänä urheilijoita matkalla tekemään töistä kovinta, reeniä.
Koska budjetti todellakin on rajoitettu, joudun matkani varrella pysähtymään jo Rädyn Sepon aikoinaan lanseeraamaan paskaan maahan. Eipä sinäsä hirveästi haittaa, lentoseura on mitä mainiointa ja matka sujuu miellyttävästi kuunnellessani takanavi istuvien YLE:n miesten löpinää suomalaisista urheiluseuroista. Suomisen Tapsa on ihan pihalla, pari kertaa teki mieli kysyä jotta lukeeko se aina kaiken suoraan paperista kun ei mittään mistään tiedä. Sää Frankfurtissa on aurinkoinen ja antaa viitteitä tulevan viikon mielialasta. Johan tässä onkin synkistelty työttömänä ja rampana marras-joulukuusta alkaen. Jätän bratwurstit suosiolla syömättä, onhan painoa kuitenkin päässy kertymään leirin alkuun mennessä huikeat 60 kiloa. Jumaleissön jotta ukko on läskissä kunnossa.
Lento Frankista Lissaboniin on leppoisa, ainoat rasittavat tekijät ovat lufthansan henkilökunnan sekava englanti ja vieressä istuvan kypsään ikään ehtineen portugalilaisrouvan jatkuva tuijottaminen. Siis mitä helvattua? joku näinkin rumaa kaveria tuijottaa, kai se ei ollut räppäävää suunnistajaa koskaan nähnyt. Leppoisa tunnelma katkeaa viimeistään raahattuani rinkan tukevasti Lissabonin lentokentän terminaali 1:n kahvilaan. Masalta tulee viesti : " Mee vaan lenkille, tai baariin. Ollaan vieläkin Oslossa".
Niin tosiaan, erään nimeltä mainitsemattoman hienon valtion (lue: suomen) armeijan sotkujen takia olen joutunut turvautumaan eri lentoihin kun muu crew: Aaro,Masa ja Johanna. Tilanne on mitä parhain: Olen yksinäni vieraassa maassa, nukahtamispisteessä,mestasta ei löydy ruokapaikkaa ynnä muuta valitettavaa. Kaiken huipuksi vitutuksen keskellä hukkaan lompakkoni, onneksi lentokenttäpoliisi on ollut tarkkana ja sieltähän se löytyy,sisältöineen päivineen. Perussettiä.
9 tunnin piinaavan tylsän ja raastavan väsyttävän odottelun jälkeen kohtaan vihdoin tuttuja kasvoja. Kello on reilusti yli 9 illalla, aika jolloin paikallisten manoloitten mukaan autovuokramo Guerrin menisi kiinni. Aluksi Masa-matkojen toimistusjohtaja Masa pyyhältää TAP-portugalin tiskille vaatimaan hyvitystä 4 tunnin odottelusta Oslossa toimimattomien laskutelineitten johdosta. Siitä mitään tule. Kuin vahingossa suuntaamme autovuokraamon tiskiä kohti ja perskeles! sehän on auki. Ei muuta kun tilaihme (kuten Pipå autoa kutsui) alle ja kohti Sao Geraldon kylää. Onneksi minun ei tarvitse koko viikkona auton rattiin tarttua, sillä tunnetusti eteläisessä euroopassa liikenne on lievästi sanottua omituista kotimaiseen "ajetaan-alle-rajoitusten-niin-ei-tule-sakkoja" kulttuuriin verrattuna.
Auton stereoista kajahtaa soimaa Portugalin yössä minulle ennestään tuntematon kappale. Matkanjohtaja tunnustaa sen olevan Maajärvi-records levy-yhtiön kautta julkaistu yhden levyn laajuinen hittisingle. Itse kappale iskee tajuntaan kuin tuhat harmaata Haminan yössä. Punchlinet wörssivät satarosenttisesti ja flow ryöppyää kuin niagara,kyllä tässä on ainesta suomiräpin pelastajaksi. Kun kysyn suunnistusaiheisen kappaleen tekijää (ei,kyseessä ei siis ole minun surkea tekeleeni) vastaukseksi annettakoon vain salaperäistä myhäilyä. Jotain fuckin' petri nygård salailua taas kehissä.
Yömyöhällä Corsa kiitää viimein Agro Turismon pihaan. Koirat haukkuvat, mutta muuten elämää ei ole missään. Kun viimein joku paikan pitäjistä saa itsensä ylös pedistä ja raahattua ulos asti, karu totuus valkenee hyvinkin nopeasti. Eiväthän ne perhanat englantia osaa, saati sitten suomea. Mitä juntteja. Kaikesta huolimatta sinivalkoiset saadaan majoitettua erittäin kylmiin huoneisiin, joiden lämmitys hoidetaan yhden aataminaikasen patterin avulla. Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi kai voinut poltella kalustoa lämmitykseksi. Ei muuta kun unta kaaliin, jos vaikka maanantaina elämä olisi valoisampaa.
Maanantai-aamu koittaa. Kello 8.00, kuten jokaisena seuraavana päivä sunnuntaihin asti ohjelmassa on aamupala. Perussettiä,vaaleeta leipää,kinkkua päälle ja vähän jugurttia ja mehua. Kun matkustuksesta vielä väsynyt ruhoni raahautuu ulos ruokasalista pihalle havaitsen elämän juuri alkaneen hymyilemään sitä järjettömän upeaa hymyään. Keli on mitä mainioin, lähes 20 lämpöä, aurinko alkaa paistamaan ja pihapiirin kirjava eläimistö pitää sellaista mekkalaa, jotta suomalaiset talitintit tekisivät itsarin silkasta kateudesta.
Corsa ja pari sorsaa
Raastavan viikon ensimmäinen

Fiilis reenin jälkeen oli valtavan mahtava. Ei kipuja! Jumaliste että oli hieno meininki. Marraskuun studiosessioissa eräässä biisissä kysyin "missä on hymy?" Tuolloin viittasin lähinnä vastakkaiseen sukupuoleen,mutta nyt olin löytänyt oman kauan kadoksissa olleen hymyni. Portugalin auringossahan se lymyili.

Iltapäivällä vuorossa oli Azarujan 1: 15 000 kartalla vähän pitempi reeni. Matkaa kertyi sellainen reipas 9,5 kilometriä, josta pummia ihan kiitettävästi. Kuten gepsiviivasta voi huomata en ollut vielä yhtään päässyt maastoon kiinni. K-57 ja 57-61 väleillä sen verta isot virheet tuli taas tehtyä, notta ketutus alkoi hiipiä takaraivoon. Tähän kun lisätään vielä kolossaalinen virhe rastille 63 ja sen jälkeinen KARMAISEVA virhelähtö rastilta homma alkoi olla paketissa. Kävin sitten lopussa enään 3 rastia poimimassa talteen ja päivä oli pulkassa. Huomautettakoon tässä vaiheessa majoituksemme keittiökulttuurin olleen luokaton, joten sapuskan valmistus muodustui haastavan vaikeaksi. Olosuhteet olivat erittäin alkeelliset, samoin välineiden määrä ja laatu oli jotain käsittämätöntä verratuna asukkaiden määrään. Noh, loppupeleissä ihan kivasti selvittiin kuitenkin.
Seuraavana aamupäivänä urhea ryhmämme urakoi peräti 3 eril

Edellisestä reenistä e

Vielä aamupäivän lopuksi väännettiin kävelysuunnisreeni no-compass kartalla heti edellisen reenin perään. S

Iltapäivällä päästiin vielä roppia kiduttamaan looppireeniin, jossa jo pelkästään reenipaikalle päästäkseen täytyi kiipeillä miellyttävien piikkilanka-aitojen ylitse, puhumattakaan itse reenistä. Tässä vaiheessa viikkoa olikin jo selvää Portugalilaisten piikkilanka-fetissi. Veikkaanpahan jotta saattaapi olla monella is


Keskiviikko-aam

Iltapäivällä oli siinä mielessä harvinainen hetki, ettei tullut käytyä reeniä heittämässä, koska illalla oli luvassa "leirikisa" Pastaneiron julman nopeassa maastossa. Vauhti oli näin kuntoutumisvaiheessa olevalle jantterille aivan liian kovaa (monissa paikoissa alle nepaa) ja tipahdin letkasta heti

Torstai aamupäivällä päästiin kokemaan todellista loistoa Evoran katusprintin muodossa. Kapeilla kaduilla sai väistellä erilaisten kulkuneuvojen kanssa kulkevia paikallisia, juuri ja juuri autonmentävillä b

Kuten reittiviivasta näkee, virheitä täälläkin saatiin aikaan: 5-6 välillä edellä minuutin lähteneen Aapron saanti näkyviin sekoitti pasmat pahasti ja erehdyin tekemään kunnon koukut. 7-8 välillä hirvittävän koukkumäärän syynä on se ettei rastille päässyt ollenkaan edessä olleen portin takia. Ja minähän en sitä tajunnut vaan kolasin katuja urakalla vaikka heti ensimmäisellä yrittämällä olin oikealle kadulle päässyt.
Reenin jälkeen tuli tehtyä viikon oikeastaan ensimmäiset turistiliikkeet. Käveltiin ympäri Evoraa paikkoja kahtellessa ja sillai. Pari ranskalaista suunnistusturistia tuli juttelemaan ja luulivat minua VeVe:n suunnistajaksi. Pikaisesti korjasin virheluulon ja sanoin edustavani Rientoa. Selvästi Lappeenrannan ihmeen maine ei ole kiirinyt vielä Ranskaan asti, sillä nopeasti hiljenivät ja tiedustelivat toisiltaan asiasta. Tulipahan jopa käytyä ihan turistishoppailemassa, ostin heikkouttani Portugali-paidan, on se hieno.
Torstai-iltapäivän v

Koitti perjantai ja Mod

Iltapäivän reeniä odotellessa käytiin vähän Akvaariossa kahtelemassa ubersöpöjä kilpikonnia ja sammakoita ynnä muuta elukoita. Olipahan siellä nuita Villen sukulaisiakin, saukkoja siis . Viikon toinen ja samalla viimeinen turistinykäys.
Iltapäiväksi oli t

Lauantaina oli sitte


Jotta kisarupeama ei olisi tuntunut liian kevyeltä, mätettiin lauantai-iltana Cabecaon kaduilla yösprintti-kilpailu. Alk

Sunnuntai aamupäivä meni lepäillessä kisapaikalla. Olihan pelkästään meidän porukan keskenäisten lähtöjen ero 4 tuntia, ja tietysti itse pääsin olemaan se viimeinen. Karttaa en löytänyt tähän hätään, mutta eipä sillä niin hirveästi väliä, sillä itse kisa oli lopulta tummuuden huipentuma. Vielä kutosrastilla meno tuntui jotenkuten siedettävältä, ja Aaro oli 2 minuutin perässä takana, mutta kun 7 rastille tuli 10 minuuttinen koukku ja loppulenkillä iski totaalinen hyytyminen tulos oli lähestulkoon oksettavan paska. Maaliin viimein hoiperteltuani jouduin vielä toteamaan kisapaikalle olevan maalista matkaa parisen kilometriä. Siis niiku todella siistiä, eikö?
Vielä matkalla kisapaikalta majapaikkaan konepistoolilla aseistautunut poliisi pysäytti automme ja vaati dokumenttejä. Masa tärisevin käsin ja hikisenä kaivoi vaadittavat asiakirjat jo liipasinsormi herkkänä odottanutta poliisia varten, eivätkä nuo pullukat lainvartijat onneksi löytäneet autostamme mitää kiellettyä, olisivat perkeleet tutkineet tarkemmin...
Illala tarkotuksena oli ottaa pieni nousu päälle, mutta jo ensimmäisen börstan jälkeen tuli stoppi vastaan. Väsynyt mies ei vaan jaksanut tintata, joten nousu jäi vain haaveeksi.
Yöllä herätys 3:n aikaan, kamat autoon ja kohti Aeroportia. Kun viimein pääsin Frankfurttiin suuntavaan koneeseen fiilis oli jo osittain mahtava. Tällä kertaa en jaksanut edes tsiigailla espanjan vuoristoa, vaan uni tuli salamana simmuun. Frankissa pysyin hereillä 8-milea läppärin ruudulta tuijotellessa, mikä sinäsä oli virhe, sillä Suomen koneessa YLLÄTTÄEN oli aivan saatanasti jostain mehmettilandiasta palaamassa olleita turisteja ja jokainenhan tietää kuinka vittumaisia perus finskituristit ovat lentokoneessa. Kun lopulta ovet aukenivat Helsinki-Vantaan kentältä ulos, iski shokki. Jumaleissön! lunta,kylmää ja synkkää. Koitin kääntyä kannoillani ja tilata heti perään lentoa takaisin lämpöiseen portugaliin. Väsyneet jalkani eivät vaan totelleet, ja niimpä jouduin vain rojahtamaan Volvon penkkiin ottamaan lukua.
Reissusta jäi käteen päällimäisenä todella mahtava fiilis. Lähestulkoon kaikki asiat onnistuivat yli odotusten, kiitos Masa-matkojen upeiden järjestelyiden ja hienon matkaseuran. Näin muuten koko porukasta ainoana villisian reissun aikana, oli se haiseva ja ruma otus, vähän niiku mie.
Uudestaan kyllä tekee mieli lähteä vaikka jo ensi talvena, jos vain budjetti antaa myöten. Nythän tässä on sellainen tilanne kiitos tuon reissun, jotta ennenkuin työtä jostain ilmenee elellään aika heikoilla linjoilla. Perussettiä
Tuossa vielä viikonloppuna käytiin Leprassakin leireilemässä. Siitä en tähän tekstiin viitsi enää lisäillä mitään, lukekaa Matsun ja Simon blogeista tärkeimmät faktat. Matsulle ja muille kiinnostuneille, meikäläiseltä voi kysellä miten runnotaan myöhässä oleva seurasiirtohakemus läpitte ;) Jos jaksoit lukea tekstin loppuun asti, kunnioitan saavustusta.. Ladatkaa sitä fukin biisiä ja antakaa sen levitä syövän lailla keskuuteenne. Kiitos
Ainii, masa lähetti vielä Sepexille vähän terkkuja:

5 kommenttia:
surullista huomata että "kaverini" ei näiden kaikkien vuosien jälkeen tiedä kuka olen. Ilmeisesti olen niin eläimellinen, tai sitten lukihäiriö on sekoittanut kirjaimet. Mutta jos se oli vitsi, nauran sille vielä viikon kuluttuakin :) oli se sen verran hyvä...
Hyvä tiivis paketti
Lähen mielummin Tallinnaan.
T:SEPE
"viikon rasitukset pakottivat - - pummaamaan paria väliä"
mitä vittua
vitun kiittämätön paska
Lähetä kommentti